Kveldens konsert er en herlig inngang til den lyse tiden. På programmet står Grieg, Debussy og Brahms.
Edvard Griegs Sonate for fiolin og piano i G-dur, Op. 13, er et av hans tidlige verk og et betydelig bidrag til det norske kammermusikkrepertoaret. Komponert i 1865–1867, reflekterer denne sonaten Griegs ungdommelige vitalitet og hans kjærlighet til den norske folkemusikken. Verket består av tre satser: Lento doloroso - Allegro vivace: Den første satsen åpner med en inderlig og melankolsk introduksjon i fiolinen, som gradvis bygger seg opp til et livlig og energisk Allegro vivace. Temaene er preget av norske melodier og rytmer. Allegretto tranquillo: Den andre satsen er en rolig og intim intermezzo, med en delikat og lyrisk melodi som flyter mellom fiolin og piano. Stemningen er øm og reflekterende, og gir en kontrast til den første satsens energi. Allegro animato: Den tredje satsen bringer tilbake livligheten og entusiasmen fra åpningssatsen. Temaene er livlige og dansbare, med virtuose passasjer for begge instrumentene. Claude Debussys Sonate for fiolin og piano i g-moll, L. 140, er et spennende verk som markerer en overgang i Debussys musikalske stil fra impresjonisme til hans senere periode, preget av mer moderne tilnærminger. Sonaten for fiolin og piano var den tredje og siste komposisjonen i en syklus ment å bestå av seks sonater for ulike instrumenter. Den har en atmosfære av melankoli. Verket er presentert i en form nærmere en fantasi enn en sonate. De tre uttrykksfulle satsene (Allegro vivo, Intermede og Finale) er skrevet i en fransk nasjonalistisk ånd med distinkte påvirkninger fra spansk og sigøynermusikk gjennom hele verket. Denne tvetydigheten og ambivalensen i form, lyd og karakter bidrar alle til Debussys innovative språk av 'musikalsk impresjonisme', som har blitt en favoritt blant musikere og publikum.
Til sist på programmet står Brahms' sonate i G-dur. Brahms' tre fiolinsonater er alle ekstraordinære mesterverk. Brahms publiserte sin første sonate for piano og fiolin i 1879 i en relativt moden alder av 46 år, selv om det, typisk for hans historie, virker som om han kan ha sendt minst tre tidligere sonater til ilden av ubarmhjertig selvkritikk. Sonaten i G-dur, Op. 78, fremstår derfor som en forbløffende "første" sonate etter enhver standard; det er et magisk verk fullt av grasiøs ømhet, brennende intensitet og ro. Tittelen "Regensonate" refererer til det faktum at Brahms gjenbrukte en av sine egne sanger med tittelen "Regenlied" for å skape den tredje satsen i sonaten. Den hurtig løpende Allegro moderato åpner med nøyaktig melodien og akkompagnementet til sangen, en lengselsfull sang sunget til den jevne plaskingen av regn.
Hvor: Børsbygningen ligger på Bragernes Torg og ble innviet i 1871. Børssalen er en meget vakker sal og er de fineste omgivelsene for å oppleve akustisk musikk. Børsen har stått i sentrum for kongebesøk og store offisielle mottakelser i Drammen. Både Kong Haakon, Kong Olav og Kong Harald har gjestet lokalet. Rammen rundt Børsen-konsertene er stemningsfull, og i tillegg til å oppleve musikk er det mulig å kjøpe noe å drikke, før konserten og i pausen. Dørene til salen åpnes ca. 20 min før konserten begynner.
Hvem står på scenen i kveld: Ziad Kreidy roses som en "lydens estetiker og følsom skaper" av Nordwest Zeitung. Kreidy er en fransk-libanesisk konsertpianist, musikkviter og komponist. Som konsertpianist opptrer Ziad i Frankrike, Tyskland, Sveits, Belgia, Irland, Tsjekkia, Danmark, Norge, USA, Mexico og Libanon. Hans CD-er har fått ros fra franske kritikere for deres originalitet og tekniske mesterskap. Som musikkviter har han forfattet og redigert anerkjente bøker og bidrar med artikler til akademiske tidsskrifter. Kreidy har forelest ved prestisjetunge universiteter og institusjoner. Han er for tiden professor ved Versailles-konservatoriet og foreleser ved Université de Versailles Saint-Quentin-en-Yvelines.
Birgitte Stærnes har opptrådt i Frankrike, England, Spania, Spitsbergen, Danmark, Kanariøyene, Tsjekkia, Italia, Estland, USA, Russland og Sør-Amerika. Hun har spilt på de store festivalene i Norge. Hun blir regelmessig invitert til festivaler i Europa. Konsertene hennes og CD’er er blitt omtalt i de store magasinene og avisene som The Gramophone, Musical Opinion, The Strad ... Aftenposten, Dagbladet og VG. Birgitte er sterkt viet til kammermusikk og har spilt i saler som Salle Cortot, Paris, Wigmore Hall, Purcel Room, London, Rudolfinum, Praha ... Hennes nyeste innspilling med Trondheimsolistene kom ut i juni 2023. Birgitte er kunstnerisk leder av Halvorsen Musikkfest.